torstai 5. syyskuuta 2013

Itsearviointi



Luovan kirjoittamisen opintojaksolla olen oppinut paljon uusia asioita tekstin lukemisesta, tulkitsemisesta sekä kirjoittamisesta. En osannut etukäteen kuvitella, miten paljon erilaisia asioita sisältyy sanaan sanataide. En osannut ollenkaan ajatella, miten paljon tämä kurssi antaa minulle. Ajattelin etukäteen, että osaanhan minä kirjoittaa, kirjoittelut ovat vain jääneet. Luova kirjoittaminen on paljon muutakin kuin vain kirjoittamista. On kaksi täysin eri asiaa kirjoittaa, ja kirjoittaa luovasti.

Nuorena varmasti omaksuin vaikutteita lukemistani kirjoista, ja niiden pohjalta kirjoitin jonkinlaista romaania, sekä runojakin. Koska olin nuori, oli aikaa suorastaan ahmia kirjoja. Nuorena tuli myös pidettyä jonkinlaista päiväkirjaa, kalenterin muodossa tosin. Lapsena kyllä kirjoitin jonkin verran päiväkirjaa. Viimeksi kirjoitin päiväkirjaa ennen esikoispojan syntymää, ja vähän hänen syntymänsä jälkeenkin. Ajattelin, että on niin tärkeä, ainutlaatuinen asia kyseessä, että halusin pitää päiväkirjaa.

Kurssi on herättänyt mielenkiintoni sekä kirjoittamiseen että lukemiseen. Olen suorastaan hämmästynyt siitä, miten innokas olen ollut, ja miten paljon olen ajoittain heittäytynyt mukaan sanataiteeseen. Valitettavasti olen myös pettynyt itseeni, koska kurssista olisi voinut saada paljon enemmänkin irti. Pelkään myös negatiivista kritiikkiä: siksi en lähettänyt tekstejäni väliarviointia varten. Kaikesta huolimatta olen nyt niin innostunut, että toivon innostukseni – eli kirjoittamisen – jatkuvan.

Varsinkin ismit olivat mielenkiintoinen, lähes uusi asia. Joihinkin ismeihin tutustuin aikoinaan kuvaamataidon tunneilla, mutta suurin osa oli ihan uusia. Sanat olin varmasti kuullut jossakin, mutta en tiennyt niistä sen enempää. Ismit olivat hyvin vaativa, mutta samalla myös hyvin mielenkiintoinen osa-alue.

Kiitos opettajalle sekä ryhmäläisilleni erittäin hyvästä ja antoisasta kurssista!

Sanataidekasvatuksen tavoitteita

Sanataidekasvattaja Anne Mari Rautiainen kiteyttää sanataiteen todella hyvin: sanataide kehittää ajattelutaitoa, itsetuntemusta sekä kykyä havainnoida itseä ja ympäristöä. Tämän Luovan kirjoittamisen opintojakson aikana minulle on tapahtunut juuri näitä asioita. Ajattelutaitoni on muuttunut, laajentunut. Näen kaiken nyt paljon monimuotoisemmin. Itsetuntemukseni on myös kehittynyt, vaikkei vielä tarpeeksi. Ympäristön havainnointi on aina ollut minulle tärkeää, mutta opintojakson avulla sekin on kehittynyt entisestään: huomaan joitakin yksityiskohtia, joita en ennen huomannut. Katson kaikkea kuin eri silmin. Tämä ajattelutapa varmasti kehittyy vielä.

En voi linkittää sanataidetta mitenkään tulevaan IT-alan työhöni, mutta toivon, että sanataiteen myötä opin käyttämään kieltä rikkaammin. Luulen, että se on pitkä prosessi, ja juuri luova kirjoittaminen sekä lukeminen auttavat siinä. Tällä hetkellä huomaan, että puhuessani en käytä kieltä tarpeeksi rikkaasti, mutta toivon, että tämä asia muuttuu ajan myötä. Saattaa olla, että tulevaisuuden työssäni kirjoitan myös raportteja, joten sanataide tulee varmasti käyttöön siinä muodossa.

Tämän opintojakson aikana on ollut mielenkiintoista huomata, miten oma ajattelutapa muuttuu, miten tekstit ja esimerkiksi tv-näytelmät tuntuvat paljon taiteellisemmilta kuin ennen. Laulujen sanojakin tulee kuunneltua paljon tarkemmin kuin ennen. Kaikesta saa siis enemmän irti.
Sanataiteen opiskelussani yhtenä tavoitteenani oli, että osaisin tulevaisuudessa kirjoittaa kirjan esikoispojastani, jolla on autismi. Nyt kun olen oppinut sanataiteesta paljon enemmän, olen miettinyt laajemmin, että voisin kirjoittaa yhtä hyvin ihan toisenlaisen kirjan, vaikka kaunokirjallisuutta. Sanataiteen opiskelu on saanut minut pohtimaan erilaisia kirjoitustapoja, varsinkin ismien myötä. Osa ismeistä oli kyllä minulle vaikeita, mutta mielenkiintoisia. Osaan nyt paremmin kuvitella, miten vaikeaa kirjailijan työ välillä on.

Varmasti yksi kirjoittamattomistani tavoitteista oli se, että alkaisin lukea taas enemmän. Kesän aikana luinkin pitkästä aikaa kolme kirjaa peräkkäin! Eilen aloitin jo neljännen kirjan lukemisen.

Sanataidekasvatuksen tavoitteena ei tosiaankaan ole pelkästään tuottaa itse tekstiä, vaan myöskin lukea muiden tekstejä ja tulkita, arvostella niitä. Muiden tekstejä lukemalla oppii itsekin. Ei kopioimalla, vaan omaksumalla vaikutteita niistä.

Sanataidekasvatuksen suurimpana ja yksinkertaisimpana tavoitteena on kasvattaa minua ihmisenä, sekä rikastaa kieltäni.

Samettia

(Ismeistä iloa: symbolismi)


Hiukset samettia
ah niin pehmeää
Ruskeaa ja
aaltoilevaa
sekä kauniin
kiiltävää

Hiuksiin tuuli
tarrautuu ja
leikittelee hetken
Sitten päästää
irti ja keksii
uuden retken

Syyslehdet

(Ismeistä iloa: impressionismi)


Kellankirjavat syyslehdet kahisivat jalkojeni alla. Suuret vaahteranlehdet takertuivat itsepintaisesti punaisiin, märkiin saappaisiini. Tartuin vastahakoisesti haravanvarteen. Syksy oli taas täällä, ja valtava pihamme täynnä iloisenvärisiä lehtiä. Oikeastaan lehdet kutsuivat leikkimään, eivät haravoimaan. Mutta ei, toimeen oli tartuttava edes hetkeksi.

Aurinko oli laskemassa puiden taakse, muttei kuitenkaan ihan vielä, vaan se soi valoisia, lämpimiä säteitä pihaamme. Niitä syksyn ihmeellisiä valoilmiöitä, kun yhtäkkiä onkin valoisaa. Sain taas hetkeksi voimaa jatkaa haravointia. Kaikki tuntuikin taas jotenkin iloiselta, positiiviselta ja energiseltä.

Toimisto

(Ismeistä iloa: futurismi)


istun yksin
valoisassa,
hiljaisessa
huoneessa

ainoa ääni
kuuluu
näppäimistöltä

seuranani hurisee
yhtä yksinäinen
tulostin

Nukutusoperaatio

(Ismeistä iloa: dadaismi)


Yy-kaa-koo
Nuku ny JO
Nee-vii-kuu
Miksei uni TUU?
Seit-kasi
Täs on VESILASI
Ysi-kymmenen
Mitäs jos nukut PIKKUISEN?

Aikakatkaisu

(Ismeistä iloa: imagismi)


Sanoja ja lauseita

ihania - kauheita

Miten tästä selviän

urakasta kylmiltään

Missä on se ratkaisu

vaiko aikakatkaisu?

Jos ei veikkaa,

ei voi voittaa