(Jossakin on alku)
Olin
odottanut sitä päivää todella paljon, ja nyt jännitti kovasti. Edessä oli melko
tuttu ajomatka. Puoli tuntia ja olisin perillä. Laitoin CD:n soimaan. Musiikki
rauhoittaa ja rentouttaa. Mutta kun kohde lähestyi, halusin keskittyä vain
ajamiseen ja edessäni olevaan koitokseen. Perillä tuntui kuin en tietäisi minne
pysäköisin. No, vaikka tuohon. Aika pitkä kävelymatka, mutta ei se mitään.
Onhan tässä aikaa.
Otin mukaani
vain tarvittavat: auton avaimet, ajokortin, kaksi lyijykynää sekä pyyhekumin.
Kaksi kynää ihan varalta, jos vaikka toisesta katkeaisi terä. Nyt vielä pieni
kävelymatka oikeaan rakennukseen. En oikeastaan tiennyt mitä ajatella. Oli aika
orpo olo. Tästä koitoksesta piti vain selvitä yksin, ilman perhettä tai
ystäviä.
Tuntui
oudolta seistä isossa aulassa. Moni muukin oli tullut todella paljon etuajassa
paikalle. Huh, onpa meitä paljon, ajattelin. Katsoin suurta aulaa: sen kattoa,
seiniä, kaikkia yksityiskohtia, kuin painaakseni ne mieleeni. Ajattelin, että
tämä on joko ensimmäinen tai viimeinen kertani, kun olen täällä.
Pitkältä
tuntuneen ajan jälkeen auditorion ovi avattiin ja henkilöpaperit tarkastettiin.
Kävelin sisään ja istuin alas. Päässäni soi musiikki, jota olin kuunnellut
autossa. Musiikki soi vielä silloinkin, kun sain papereita eteeni, mutta en
antanut sen häiritä. Tässä tilanteessa musiikki ei kuitenkaan auttanut eikä
rauhoittanut minua.
Välillä oli
kyllä sellainen tunne, että haluaisin harmitella ääneen tehtävien vaikeutta,
mutta en tietenkään tehnyt niin. Kun katsoin ihmismäärää, ajattelin, että
minulla ei ole mitään mahdollisuuksia. Siitä huolimatta olin päättänyt tehdä
parhaani.
Ensimmäiset
tehtävät tuntuivat ihan kohtuullisilta. Ensin oli mielenkiintoinen teksti, joka
liittyi luetunymmärtämiseen, sitten alaan ja motivaatioon liittyviä kysymyksiä.
Ne kaikki vaikuttivat ihan hyviltä. Näiden tehtävien jälkeen arvasin, että
vuorossa ovat matemaattiset sekä päättelyä vaativat tehtävät.
Looginen
tehtävä vaikutti vielä mielenkiintoiselta: tuli tunne, että tämähän on ihan
mukava, ja jokusen pisteen tästä voi saadakin. Mutta ne matemaattiset tehtävät,
mieleni olisi tehnyt huudahtaa: voi ei! Mutta sitten, pikkuhiljaa, sain jotakin
raapustettua paperille. Mielessäni kävi ajatus, että olisiko järkevämpää jättää
yrittämättä vaikealta tuntuvaa matematiikan tehtävää. Mitä jos siitä nyt tulee
monta miinuspistettä, jotka vaikuttavat valintaani?
Joitakin
tehtäviä jätin tekemättä siitä yksinkertaisesta syystä, etten millään osannut,
eikä aika olisi muutenkaan riittänyt.
Kolme tuntia
kului kuin siivillä. Olin auditoriossa viimeiseen saakka. Sitten, turtana ja
”takki tyhjänä”, kävelin ulos salista. Vielä kerran katsoin ympärilleni ison
koulurakennuksen sisällä, ajattelin, että viimeistä kertaa.
Tuli tunne,
ettei oikein tiennyt mitä tekisi, minne menisi. Kävelin hitaasti autolle,
apeana. Apeana siksi, että olin melko varma, ettei minua valittaisi. Olihan
sali ollut täynnä ihmisiä, joista monet näyttivät paljon fiksummilta kuin minä.
Ajoin kotiin,
en enää muista soiko musiikki ollenkaan. Ainakin musiikki oli lakannut soimasta
jossain vaiheessa, omassa päässänikin. Luultavasti se oli siinä vaiheessa, kun
tehtävät olivat muuttuneet uskomattoman vaikeiksi.
Pääsykokeen
vastauksia piti odottaa kokonainen kuukausi. Se oli elämäni pisin kuukausi,
tuntui, että aika on pysähtynyt.
Ennen omaa
vastaustani sain kuulla, että siskoni on päässyt opiskelemaan. Apeuteni
lisääntyi, koska olin täysin vakuuttunut siitä, että kaikki muut pääsevät nyt
kouluun, paitsi minä.
Sitten se
viimein koitti: päivä, jota olin odottanut ja pelännyt. Pääsykokeiden
vastaukset odottivat oppilaitoksessa, tai ainakin luulin, että vastaukset ovat
vain oppilaitoksessa.
Minua
jännitti järjettömästi, kun otin puhelimen käteeni ja soitin. Taisin hieman
täristä puhelun aikana. Reipas naisääni vastasi toisessa päässä. Kerroin nimeni
ja asiani. Naisääni kysyi, olenko katsonut vielä netistä onko nimeni siellä.
Eipä ollut tullut mieleeni, että nykyään tulokset löytyvät netistäkin! Naisääni
sanoi, että hetkinen, hän katsoo, ja se hetkinen oli myös elämäni pisin.
Hetken päästä
sama naisääni kertoi, että minut on valittu opiskelemaan tietojenkäsittelyä
Hämeen ammattikorkeakouluun! Olin sanoinkuvaamattoman iloinen ja onnellinen.
Sittenkin, kaikista
kuvitelmistani ja peloistani huolimatta, minut oli valittu. Tunne oli aivan
uskomaton, ja säilyy varmasti mielessäni elämäni loppuun saakka. Ilon tunne on
säilynyt myös opiskellessani: tiedän olevani oikealla alalla, kaltaisteni
parissa.