torstai 5. syyskuuta 2013

Sanataidekasvatuksen tavoitteita

Sanataidekasvattaja Anne Mari Rautiainen kiteyttää sanataiteen todella hyvin: sanataide kehittää ajattelutaitoa, itsetuntemusta sekä kykyä havainnoida itseä ja ympäristöä. Tämän Luovan kirjoittamisen opintojakson aikana minulle on tapahtunut juuri näitä asioita. Ajattelutaitoni on muuttunut, laajentunut. Näen kaiken nyt paljon monimuotoisemmin. Itsetuntemukseni on myös kehittynyt, vaikkei vielä tarpeeksi. Ympäristön havainnointi on aina ollut minulle tärkeää, mutta opintojakson avulla sekin on kehittynyt entisestään: huomaan joitakin yksityiskohtia, joita en ennen huomannut. Katson kaikkea kuin eri silmin. Tämä ajattelutapa varmasti kehittyy vielä.

En voi linkittää sanataidetta mitenkään tulevaan IT-alan työhöni, mutta toivon, että sanataiteen myötä opin käyttämään kieltä rikkaammin. Luulen, että se on pitkä prosessi, ja juuri luova kirjoittaminen sekä lukeminen auttavat siinä. Tällä hetkellä huomaan, että puhuessani en käytä kieltä tarpeeksi rikkaasti, mutta toivon, että tämä asia muuttuu ajan myötä. Saattaa olla, että tulevaisuuden työssäni kirjoitan myös raportteja, joten sanataide tulee varmasti käyttöön siinä muodossa.

Tämän opintojakson aikana on ollut mielenkiintoista huomata, miten oma ajattelutapa muuttuu, miten tekstit ja esimerkiksi tv-näytelmät tuntuvat paljon taiteellisemmilta kuin ennen. Laulujen sanojakin tulee kuunneltua paljon tarkemmin kuin ennen. Kaikesta saa siis enemmän irti.
Sanataiteen opiskelussani yhtenä tavoitteenani oli, että osaisin tulevaisuudessa kirjoittaa kirjan esikoispojastani, jolla on autismi. Nyt kun olen oppinut sanataiteesta paljon enemmän, olen miettinyt laajemmin, että voisin kirjoittaa yhtä hyvin ihan toisenlaisen kirjan, vaikka kaunokirjallisuutta. Sanataiteen opiskelu on saanut minut pohtimaan erilaisia kirjoitustapoja, varsinkin ismien myötä. Osa ismeistä oli kyllä minulle vaikeita, mutta mielenkiintoisia. Osaan nyt paremmin kuvitella, miten vaikeaa kirjailijan työ välillä on.

Varmasti yksi kirjoittamattomistani tavoitteista oli se, että alkaisin lukea taas enemmän. Kesän aikana luinkin pitkästä aikaa kolme kirjaa peräkkäin! Eilen aloitin jo neljännen kirjan lukemisen.

Sanataidekasvatuksen tavoitteena ei tosiaankaan ole pelkästään tuottaa itse tekstiä, vaan myöskin lukea muiden tekstejä ja tulkita, arvostella niitä. Muiden tekstejä lukemalla oppii itsekin. Ei kopioimalla, vaan omaksumalla vaikutteita niistä.

Sanataidekasvatuksen suurimpana ja yksinkertaisimpana tavoitteena on kasvattaa minua ihmisenä, sekä rikastaa kieltäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti