torstai 5. syyskuuta 2013

Itsearviointi



Luovan kirjoittamisen opintojaksolla olen oppinut paljon uusia asioita tekstin lukemisesta, tulkitsemisesta sekä kirjoittamisesta. En osannut etukäteen kuvitella, miten paljon erilaisia asioita sisältyy sanaan sanataide. En osannut ollenkaan ajatella, miten paljon tämä kurssi antaa minulle. Ajattelin etukäteen, että osaanhan minä kirjoittaa, kirjoittelut ovat vain jääneet. Luova kirjoittaminen on paljon muutakin kuin vain kirjoittamista. On kaksi täysin eri asiaa kirjoittaa, ja kirjoittaa luovasti.

Nuorena varmasti omaksuin vaikutteita lukemistani kirjoista, ja niiden pohjalta kirjoitin jonkinlaista romaania, sekä runojakin. Koska olin nuori, oli aikaa suorastaan ahmia kirjoja. Nuorena tuli myös pidettyä jonkinlaista päiväkirjaa, kalenterin muodossa tosin. Lapsena kyllä kirjoitin jonkin verran päiväkirjaa. Viimeksi kirjoitin päiväkirjaa ennen esikoispojan syntymää, ja vähän hänen syntymänsä jälkeenkin. Ajattelin, että on niin tärkeä, ainutlaatuinen asia kyseessä, että halusin pitää päiväkirjaa.

Kurssi on herättänyt mielenkiintoni sekä kirjoittamiseen että lukemiseen. Olen suorastaan hämmästynyt siitä, miten innokas olen ollut, ja miten paljon olen ajoittain heittäytynyt mukaan sanataiteeseen. Valitettavasti olen myös pettynyt itseeni, koska kurssista olisi voinut saada paljon enemmänkin irti. Pelkään myös negatiivista kritiikkiä: siksi en lähettänyt tekstejäni väliarviointia varten. Kaikesta huolimatta olen nyt niin innostunut, että toivon innostukseni – eli kirjoittamisen – jatkuvan.

Varsinkin ismit olivat mielenkiintoinen, lähes uusi asia. Joihinkin ismeihin tutustuin aikoinaan kuvaamataidon tunneilla, mutta suurin osa oli ihan uusia. Sanat olin varmasti kuullut jossakin, mutta en tiennyt niistä sen enempää. Ismit olivat hyvin vaativa, mutta samalla myös hyvin mielenkiintoinen osa-alue.

Kiitos opettajalle sekä ryhmäläisilleni erittäin hyvästä ja antoisasta kurssista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti