Olen aina pitänyt sekä kirjoittamisesta että lukemisesta.
Nuorempana saatoin lukea kirjan yhdeltä istumalta, kun aikaa oli paljon.
Kirjoitin romanttista tarinaa ja jossain vaiheessa myös runoja. Suurin osa
runoista oli englanniksi, mutta joitakin oli myös suomeksi.
Kuten taiteiden talossa sanotaan, sanataide on sukellus omaan minään. Näin on ainakin itselläni ollut, varsinkin silloin, kun olen kirjoittanut jotakin täysin uutta, esimerkiksi kaunokirjallisuutta. Muistan nuoruudesta, että kirjoitelmissani oli aina jotakin minusta, jollain tavalla. Ne olivat asioita, joista olin kiinnostunut, jotka miellyttivät minua. Esimerkiksi jokin väri, vaate tai paikkakunta/maa. Runoissa oli oikeastaan vielä enemmän minua itseäni: runo kertoi joko minusta, läheisestäni tai kumpaakin.
Joskus, kun olen lukenut todella mieleenpainuvan kirjan,
minun on ollut vaikea ravistaa itseni takaisin tähän maailmaan, unohtaa kirjan
tapahtumat. Välillä kirjan tapahtumat ovat niin sykähdyttäviä, että niitä tulee
pohdittua pitkään. Ne saattavat nousta mieleen vielä vuosienkin päästä. Ehkäpä
jostakin kirjasta voi saada jonkin tärkeän oivalluksen. Omalla kohdallani en
sellaista muista.
Kun oikein tarkkaan pohdin sanataidetta, niin eivätkö
laulun sanatkin ole sanataidetta? Joissakin lauluissa on niin nerokas sanoitus,
että sanoja jää oikein miettimään. Yritän välillä miettiä, että mitähän laulun
tekijä on oikeasti ajatellut. Joissakin lauluissa on piilomerkityksiä, joita ei
oikeastaan tiedä kukaan muu kuin laulun sanoittaja. Kuuntelijat voivat vain
arvailla ja keksiä omia merkityksiään.
Nykyään olen lukenut lähinnä vain lehdistä kolumneja, mutta monet tekstit on kirjoitettu todella mielenkiintoisesti. Näistä teksteistä olen varmasti oppinut paljon uusia asioita, joita olen sitten jakanut esimerkiksi puolisolleni. Kolumnien kirjoittajat ovat todella valppaita ympäristönsä seuraajia. Itsekin välillä seuraan ympäristöä valppaasti, mutten ole vielä oppinut rekisteröimään asioitani mieleeni niin, että muistaisin ne vaikka seuraavana päivänä. Sellaisella hetkellä varmasti auttaisi jonkinlainen muistikirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti